Een van de belangrijkste dingen om te weten is dat een profielfoto een foto is waar jij als persoon op staat. Dit lijkt vanzelfsprekend maar toch gebruiken nog veel mensen vakantiefoto’s, logo’s, groepsfoto’s, verouderde profielfoto’s, te sexy foto’s of juist te serieuze, foto’s waar kinderen of huisdieren opstaan.
En dit is zonde! Het geeft vaak een verkeerd beeld van wie jij werkelijk bent.
Het gaat om jou, wat jij uitstraalt en wie jij bent als persoon op deze wereld. Het gaat over, wat heb jij te geven en waar sta jij voor in je bedrijf, als ondernemer of als persoon in het dagelijks leven. Het gaat om jouw persoonlijke essentie en kracht! Dat is wat jou uniek maakt…
Het gaat over de eerste indruk die je achterlaat en hoe je de ander benaderd.
Hoe kijken we naar de profielfoto’s en hoe werkt dit op het onderbewuste.
En wat doet een eerste indruk nu eigenlijk?
Een FOTO zegt meer dan DUIZEND woorden en we onderschatten nog wel eens de WAARDE van die wijsheid.
Een goede profielfoto is een belangrijk onderdeel van een goed maar vooral een compleet profiel.
De juiste profielfoto versterkt namelijk jouw profiel.
Profielen met foto worden volgens de LinkedIn-statistieken vaker bekeken dan profielen zonder foto.
“Een eerste indruk is immers GOUD waard!”
Een profiel geeft nu eenmaal een eerste indruk en vertelt veel over wie jij bent. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan of dat je een bloeiend bedrijf hebt en gevonden wil worden door potentiële nieuwe connecties en bedrijven.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bij het bekijken van een profiel, de foto als eerst bekeken wordt. Onze ogen trekken namelijk automatisch naar beeld toe. Bewust of onbewust beoordeelt de bezoeker jou op de uitstraling van je profielfoto. Oftewel je profielfoto maakt de eerste indruk. Zorg er dus voor dat deze indruk de juiste is en uitstraalt wie jij bent.
Of je nu eigenaar bent of medewerker; het laten zien van het gezicht achter een bedrijf wekt vertrouwen en nieuwsgierigheid. Als jij zeker op de foto staat, straal je deze kracht uit en dat heeft weer een positieve invloed op je aantrekkelijkheid. Een persoon die blij en gelukkig is en vertrouwen heeft in zijn persoonlijkheid, product of bedrijf ‘straalt’ en dat vinden we prettig om naar te kijken.
Zoals ik al eerder vertelde gaat het om jouw persoonlijkheid die je mag uitstralen op de foto. Dit is bijna het belangrijkste, zo niet het belangrijkste van een goede profielfoto.
Jij mag jezelf zijn! Jij bent uniek in al jouw facetten.
Je hoeft jezelf niet te idealiseren of te verstoppen, het is goed zoals je bent.
Zorg ervoor dat je lacht!
Een lach maakt sympathiek. Een gezicht met een lach is bijuitstek een vriendelijk gezicht! Dit is waar jezelf immers ook met plezier naar kijkt. Het maakt open, vriendelijk en positief. Het wekt vertrouwen, maakt nieuwsgierig en doet aanzetten tot contact te maken.
Door te lachen stel je jezelf open en is er ruimte voor ontmoeting.
Maar zorg ervoor dat hij echt is!
Lachen kun je op verschillende manieren.
Een overtrokken lach kan onecht lijken.
Maar een oprechte lach is een lach die je voelt.
Voel de lach van binnenuit.
Een echte lach doet wonderen en zorgt ervoor dat de ander ontdooit.
Dit alles heeft effect op jouw eerste indruk die je achterlaat!
Kun je moeilijk lachen of vindt jijzelf dat een lach bij jou al snel overtrokken op een foto overkomt of vindt je je eigen lach niet mooi. Lach dan met de ogen! De ogen zijn immers de spiegel van de ziel. Onbewust komt deze toch aan bij de kijker.
Ze zeggen wel eens de ogen zijn de spiegel van de ziel.
Ogen zeggen veel meer dan dat wij denken en met je ogen maak je contact.
Niets is zo onprettig als je in een gesprek bemerkt dat iemand je niet aan kijkt. Dit werkt ook zo bij een profielfoto.
Zorg er dus voor dat je contact maakt met de de kijker. Het maakt je betrouwbaar, geeft een open indruk en je stelt je open voor jouw publiek, jouw klant, jouw nieuwe werkgever, jouw toekomstige partner, jouw kijker.
Zorg dat je met de foto dicht bij jezelf blijft. Dat geeft een sterkere indruk dan dat je in een houding schiet die onnatuurlijk oogt. Ook hier geldt dat de uitstraling in de foto anders een verkeerd beeld geeft. Je ziet namelijk vaak overgeposeerde foto’s waarbij de houding te gespannen is. Voel je comfortabel en zorg voor voldoende ontspanning. Dat maakt jouw houding een stuk natuurlijker!
Al vanaf heel vroeger, in onze kinderjaren hebben we vaak voor de spiegel gestaan en op het pad des levens hebben wij een beeld van onszelf gecreëerd, zowel aangeleerd als aangesmeerd, over hoe het zou moeten zijn of hoe anderen vinden hoe het moest.
En dit is niet wie jij werkelijk bent! Jij mag jezelf zijn! Jij bent uniek in al jouw facetten.
Een goede fotograaf zal jou daarin begeleiden en kijkt door de lens heen.
Ook de kleding speelt een grote rol. Kleding heeft veel invloed op hoe jij je voelt en hoe je overkomt.
Zorg ervoor dat het in lijn is met wie jij bent, dat het klopt. Zorg voor herkenbaarheid en blijf zo dicht mogelijk bij jezelf.
Doe dus geen kostuum of mantelpakje aan als jij je daar niet lekker in voelt en als dat niet bij jou, jouw bedrijf of beroep past. Ook hier is de regel van toepassing dat je anders in de foto een verkeerd beeld weergeeft van wie jij bent. Niet alleen wordt je houding onnatuurlijker, ook als je bij een eerste ontmoeting totaal iets anders aan hebt, klopt het niet meer.
Heb je toch moeite met de keuze met wat je aan zult doen? Schroom niet en vraag het de fotograaf.
Een goede fotograaf zal je goed adviseren.
Speciaal voor de vrouwen en mannen die hierin geïnteresseerd zijn.
Het doet wonderen maar het klopt nooit helemaal met de werkelijkheid.
Denk aan al die mooie modellen in tv-commercials en bladen, geloven we nu werkelijk dat hun schoonheid dagelijks en onsterfelijk is?
We zijn alle onderheven aan deze verandering en vergankelijkheid, het is de wet der natuur.
Mijn stelling; make-up mag maar zolang dat de onechtheid van de persoon ver weg laat. Als je geen make-up draagt in het dagelijks leven doe dit dan ook niet op jouw portretfoto. Als je voor de foto ineens veel make-up zou dragen klopt dat niet met jouw persoon en werkelijkheid. En zeg nou zelf; een lachrimpel hoeft toch niet weggepoetst te worden met make-up of photoshop? Zelfs onze rimpels geven karakter en laten zien wie we zijn…
Gebruik een profielfoto waar jij als persoon op staat. Dit lijkt vanzelfsprekend maar toch gebruiken nog veel mensen vakantie foto’s, logo’s, groepsfoto’s, verouderde profielfoto’s, te sexy foto’s of juist te serieuze, foto’s waar kinderen of huisdieren opstaan. Het komt zelfs voor dat mensen er helemaal geen hebben. En dit is zonde! Het geeft een verkeerd beeld van wie jij (werkelijk) bent.
Gebruik een recente foto!
Herkenbaarheid is zo belangrijk! Zeker als iemand je nog niet in persoon kent.
Ook hier geldt niets is zo vreemd dat als je in een eerste ontmoeting elkaar in de ogen kijkt en je je afvraagt of je wel de juiste persoon voor je hebt.
Creëer eenheid en herkenbaarheid door jouw portretfoto voor al jouw social media als Twitter, LinkedIn, Facebook en Pinterest en profielen te gebruiken, als ook voor jouw website en (digitale) cv. Kies een paar foto’s met dezelfde sfeer en uitstraling en gebruik die in al je marketinguitingen. Denk ook aan tijdschriften, flyers en brochures.
Eenheid en herkenbaarheid leidt tot een krachtige uniforme en professionele uitstraling!
De wet van herhaling zal er voor zorgen dat men jou sneller en makkelijker zal gaan herkennen.
Natuurlijk is het wel goed om regelmatig te vernieuwen omdat je daarmee weer een verfrissende aandacht trekt!
“Word ZICHTBAAR op social media en drukwerk met jouw AUTHENTIEKE foto’s.
Mijn missie is om zo veel mogelijk mensen uit te dagen en te inspireren om de waarde en uniekheid van zichzelf te laten zien!